Als je team zich niet ontwikkeld, dan is er geen groei. De impact is dan dat je altijd hetzelfde blijft doen en dat je met de afdeling achter gaat lopen. Klanten gaan uiteindelijk ergens anders heen (als dat kan).

Ontwikkeling is de sleutel tot het bijblijven van het kennisniveau maar ook om uniek te blijven in de markt. De techniek gaat steeds vooruit en die kennis moet bijgehouden worden. Maar als je ook kennis opdoet in de innovatieve ontwikkelingen, dan kun je snel nieuwe diensten ontwikkelen. Beide is dus noodzakelijk.

De meeste bedrijven hanteren een norm van 1,5 % van het jaarsalaris van een medewerker als budget voor opleidingen. In de praktijk blijkt dat dit budget niet toereikend genoeg is. Ga niet uit van wat je hebt en kunt besteden maar ga na wat je met de afdeling nodig hebt om te realiseren.

In 6 stappen naar groei:

Stap 1: Maak eerst een afdelingsplan met doelen (zie mijn eerdere BLOG over doelen stellen) die een relatie heeft met de missie en visie van het bedrijf. Zorg dat dit document vastgesteld wordt door het (hoger)management.

Stap 2: Bepaal welke medewerker wat gaat bijdragen. Zo kom je tot individuele plannen en doelen. Dat kan inhoudelijk gedreven zijn maar ook persoonlijke ontwikkeling als groei in de eigen functie of de doorgroei naar een andere functie.

Stap 3: Bepaal in algemene zin, welke kennis je als afdeling of bedrijf moet worden bij gehouden om de diensten te garanderen.

Stap 4: Maak met de kennis die je in de eerste 3 stappen opgezet hebt, een plan voor de ontwikkeling die je denk nodig te hebben. Bepaal daarna de kosten van alle gewenste trainingen en opleidingen.

Stap 5: Wees creatief door trainingen en opleidingen te combineren. Kijk of er mogelijkheden zijn om 1 x een training te geven voor meerdere mensen, bijvoorbeeld om deze ‘in house’ te laten volgen. Dat scheelt weer kosten.

Stap 6: implementeer! Dus zorg ervoor dat ze ook daadwerkelijk gevolgd worden. Medewerkers hebben soms de neiging om te zeggen dat het wel komt. Gewoon doen. Investeer en groei!

Door na te denken over doelen vanuit het grote geheel, volgt een stappenplan van kennis op de details. Zo blijf je bij en loop je niet achter. Belangrijk is om te zorgen dat het ok daadwerkelijk gevolgd wordt.

Maak dit plan voor jezelf en laat hem kosteloos(!) door mij toetsen. Ik kan je plan van feedback voorzien zodat het nog krachtiger wordt.

Weet je niet hoe je moet beginnen? Of heb je de overtuiging dat het niet hoeft? Nodig mij uit voor een kennismaking en ik laat je zien dat kennis wel degelijk nodig is. En dat plan kunnen we dan ook opstellen voor de komende jaren.

Kijk ook naar mijn andere blogs en bel me voor een gratis intake gesprek. Ik heb tot eind 2018 nog leuke aanbiedingen lopen.

Interessant? Deel dit artikel met je Facebook-vrienden, LinkedIn contacten en twitter je volgers met deze kennis zodat ook jou netwerk kan profiteren van deze kennis.